13.9.2007

WE MAKE HISTORY.


Moni on kysynyt minulta, miksi olen kiinnostunut muodista, koska se on niin ohimenevää. Vastaus sisältyy jo sanaan ohimenevä.

Parhaimmillaan muoti on sulautumista sosiaaliseen ryhmään ja pyrkimystä kohota esiin siitä.

"Siellä missä toinen muodin syntyyn tarvittavista sosiaalisista tendensseistä - yhteenliittymisen tarve tai erottumisen tarve -puuttuu, ei muoteja kehity, siellä päättyy sen valtakunta."

Parhaimmillaan muoti on nopealiikkeistä. Näin se saavuttaa paljon.

"Kaikki muodin laajeneminen johtaa kohti muodin loppua, koska sen erottava merkitys lakkaa vaikuttamasta. Se kuuluu siis niiden ilmiöiden luokkaan, jonka tavoitteena on yhä rajattomampi laajeneminen mutta joiden tämän absoluuttisen päämäärän saavuttaessaan täytyy ajautua ristiriitaan ja tuhoon."

Rakastat matkailua. Ajatus matkasta kiihottaa sinua ja et malta odottaa pääseväsi lentokoneeseen. Matkasi kestää viikon. Matkasi kärjistyy lähtöön ja lentoon. Et ollut kauan poissa. Jäät kumminkin kaipaan mennyttä. Jäät odottamaan seuraavaa matkaa.

"Samanaikaisella laajenemisellaan ja tuhoutumisellaan leikittelevälle muodille on luonteenomaista tuo rajakohdan erikoislaatuinen kiihotus, samanaikaisen alkamisen ja loppumisen, uutuuden ja katoavaisuuden houkutus. Muoti seisoo aina menneisyyden ja tulevaisuuden vedenjakajalla ja antaa meille niin kauan kuin se on voimissaan niin vahvan nykyhetken tunteen kuin vain harvat ilmiöt. Jos yhteiskunnallisen tietoisuuden kulloisessakin kärjistymisessä muodin määrittelemään pisteeseen on mukana jo sen kuoleman itu, sen tuhoutumisen määre, niin tämä katoavaisuus ei laske sen arvoa kokonaisuutena katsoen lainkaan vaan lisää sen viehätyksien joukkoon uuden."

Ohimeneväisyys siis kasvattaa muodin intohimoa.

Kuvat Dolce & Gabbana f/W 2006/2007
Lainaukset Georg Simmel - Muodin filosofia

3 kommenttia:

Dazed and confused kirjoitti...

Offtopic, toivottavasti ei haittaa. Mitä mieltä olet Tom Fordin uudesta hajuvesikampanjasta?
Voit katsoa sen täältä: http://www.tomford.com/en/

Eikö ole vähän vanha juttu yrittää provosoida tuollaisilla kuvilla?

Lily kirjoitti...

Oletko kuullut Lontoossa olleesta The Reindeer ravintolasta joka oli tarkoituksella auki vain 23 päivää viime joulun aikoihin? Se taisi aloittaa tämän sananmukaisen pop-up -ilmiön. Ravintola mainosti vain Youtubessa ja viraalikampanjoilla sähköpostissa ja oli kuukaudessa buukattu koko aukioloksi täyteen. Siinä jäi rannalle ruikuttamaan ne jotka eivät olleet valppaita trendineniä :)

S I L V E R kirjoitti...

Jenni:

Tom Fordhan ei ole ollut kovinkaan paljon tapetilla! Tuollaisilla markkinointikikoilla on hyvät ja huonot puolensa!

Tuo uusi hajuvesikampanja ja kuvat ovat aika läpinäkyviä siinä suhteessa, että halutaan luoda kohua!

Tom Fordhan ei ole mikään turha jätkä! Nostihan hän Guccin uudestaan trendikkäiden ja seksikkäiden merkkien joukkoon!

Lily:

Olen jotain pientä kuullut, mutta en kovinkaan paljon! Todella hauska juttu! Ja mielenkiintoinen! Siinä nähdään miten joku "muoti-ilmiö" lähtee liikkumaan!

Tuollaisten ohimenevien ilmiöiden tapana on vielä jäädä ihmisten mieleen! =)