Suomi-Ruotsi urheilutapahtumat ovat meille tuttuja. Käymme myös paljon muunlaista kilpailua naapurimaamme kanssa!
Vendeta kirjoittaa hyvin ruotsalaisten ja suomalaisten muotiblogien eroista! Hän myös kertoo sen, mihin meillä suomalaisilla on vielä matkaa!
Mutta miksi? Miksi ruotsalaiset ovat muodissa ja trendeissä meitä edellä? Vastauksia on paljon. Tässä niistä yksi:
Mika Mannermaa kertoo Heikoista signaaleista vahva tulevaisuus -kirjassaan tulevaisuusajattelun ansoista. Niihin luetaan mm. yli-into ja uuden vähättely.
"Yli-into ja uuden vähättely edustavat tulevaisuuteen asennoitumistapoina samaa "tautia", liioittelua, kuitenkin toisilleen vastakkaisina äärimmäisyyksinä. Kun uusi teknologinen tai muu ilmiö on nousemassa, varsinkin, jos kyseessä on myönteiseksi koettu mahdollisuus, sen toivotaan ja samalla helposti uskotaan toteutuvan nopeammin kuin todellisuudessa
tapahtuu."
Yli-intoisuus ja uuden vähättely voidaan kohdistaa suoraan kansan luonteenpiirteisiin.
"Suomalainen yrityskulttuuri ei ole perinteisesti suuresti suosinut uusien ilmiöiden, nykykielellä usein heikkojen signaalien*, esiinnostamista. Jos ihminen esittää jotain hyväksytystä paradigmasta, yrityksen tai alan perusajattelutavasta, poikkeavaa, hän asettaa itsensä alttiiksi monenlaisille hyökkäyksille."
Ja tämä edellinen voidaan yhdistää joka päiväiseen elämäämme! Emme voi olettaa pääsevämme eteenpäin, jos emme ole valmiita ottamaan uusia ilmiöitä, heikkoja signaaleja, tarkastelun kohteeksi ja näin mahdollisesti hyväksymään ne omiksemme.
Yli-intoisuus tai vähättely eivät ole kumpikaan oikeita vastauksia tai tapoja ajatella heikoista signaaleista. Pitää siis löytyy niiden välillä kulkeva kultainen tie.
Lue myös: Ovatko ruotsalaiset toistensa kopiota?
* Heikko signaali on ensimmäinen ilmaus muutoksesta tai se voi olla juuri se sysäys, joka muuttaa ratkaisevasti tapahtumien kulkua YSA - Yleinen suomalainen asiasanasto
Lainaukset Mika Mannermaa Heikoista signaaleista vahva tulevaisuus
Kuvat Nick Knight
23.10.2007
TULEVAISUUSAJATTELUN ANSOJA
Labels: FUTURE FORECASTING, TREND-FORECASTING
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Empä olekaan ennen ajatellut tämän aiheen olevan myös kulttuurisidonnainen tällä tavalla! Suomalaisethan tosiaan ovat hieman epäluuloisempia uusia juttuja kohtaan ja ruotsalaiset taas tuntuvat olevan vähän yli-intoisia trendien suhteen! Kiitti näkökulmani avartamisesta! :)
Hyviä pointteja! Joskus tosiaan tuntuu siltä että ruotsalaiset saavat jo äidinmaidossa tietynlaisen rohkeuden (ja useimmiten hyvät käytöstavat;he eivät pilkkaa tai ivaa julkisesti toisiaan) näyttää huolitelluilta.
Suomessa tuntuu välillä siltä että hyvältä näyttäminen koetaan turhaksi koska siitä ei uskalleta ottaa hyötyä irti tai oikeastaan nähdä sitä hyötyä/vaikutusta. Onko se sitten pelkoa bimboksi leimautumisesta tms, valtaosan suomalaisten asenteissa syy piilee kuitenkin.
Lähetä kommentti