9.8.2007

OVATKO RUOTSALAISET TOISTENSA KOPIOITA?


Kirjoitin hiljattain postauksen Tukholman matkastani ja siitä, että pidän Tukholmaa trendikkäänä kaupunkina. Eräs bloggaaja lähetti kommentin ja se kuuluu näin:

"minä olin kyllä yllättynyt tänä kesänä Tukholmassa siitä, miten tylsältä ainakin naisten pukeutuminen mun mielestä siellä näytti. Melkein joka toisella oli vaan legginsit ja joku harmaa tunika (ja kai se on trendikästä, mutta myös tosi tylsää)"

Treffasin eilen kaupungilla tuttuja ja kuulin erään naishenkilön Tukholman matkasta. Hän kertoi, että hän ei erottanut kadulla kävellessä vastaan tulevia ihmisiä toisistaan. Kaikki kuulemma pukeutuivat samalla tavalla.

Helsingin Sanomien "Näin pukeutuu Dandy" -artikkelissa (pe 27.7.2007) ruotsalaismiesten pukeutumista luonnehditaan massahysteriaa muistuttavaan joukkopukeutumiseen.

Itse en allekirjoita edellä olevia lainauksia, mutta siihenkin voi tulla muutos. Olenkin alkanut miettimään, mistä tälläinen joukkopukeutuminen voisi johtua? Suomessa ei näytä olevan taas tälläistä tilannetta. Ei ainakaan niin selkeää. (paitsi kaikilla näyttää olevan jalassaan crocsit??)

Olen tullut siihen tulokseen, että joukkopukeutuminen on hyvä esimerkki siitä, kuinka trendit ja muoti-ilmiöt leviävät parhaimmassa tapauksessa. (ainakin valmistajien kannalta)

Eräs kirja on auttanut minua ymmärtämään miten muoti-ilmiöt ja trendit leviävät. Englantilainen Malcolm Gladwell on kirjoittanut kirjan, The Tipping Point – Leimahduspiste (2000, suomenmettu 2007), jossa hän kertoo, että muoti-ilmiöitä kannattaa miettiä kuin epidemioita. Ajatukset, tuotteet, viestit ja käyttäytymismallit leviävät kuin virukset. Hänen mielestään epidemiat näyttävät meille suuntaa mihin mennä, jotta löytäisimme leimahduspisteitä.

Kirjaan kannattaa tutustua. Se on auttanut myös minua opiskeluissani. Olen monta kertaa miettinyt markkinointia kirjan avustuksella tehdessäni erilaisia projekteja.

Ovatko ruotsalaiset sitten toistensa kopioita? Joukkopukeutuminen on epidemia. Mutta miksi ruotsalaiset? Miksi eivät suomalaiset? Trendit tarvitsevat leviäkseen otollisen kohderyhmän. Ihmisiä, jotka ottavat uudet asiat lämmöllä vastaan. Ehkä kyse on loppujen lopuksi kulttuurillisista syistä, elämän tavoista ja ihmisten luonteenpiirteistä.

Kuva Scott Schuman / men.style.com

2 kommenttia:

Minttu kirjoitti...

Hyvä postaus Silver! Itse olen vähän taipuvainen uskomaan, että kulttuurin (typ - ihan minkä tahansa kulttuurin) ulkopuolelta tulevat näkevät helpommin tietyn kulttuurin/ala-kulttuurin edustajat tyyliltään keskenään samanlaisina, kun taas kulttuuriin kuuluvat voivat pitää eroja hyvinkin suurina. Esimerkiksi ulkopuolisille gootti-rokkarien tai vaikkapa hajanaisemman ryhmän, jota voisi kutsua nimellä "pissikset", pukeutuminen näyttää jopa uniformumaisen yhdenmukaiselta, mutta he itse tuskin kokevat olevansa kuin samasta muotista.

En siis väitä, että Tukholmassa olisi oma kulttuuri, joka saa ihmiset pukeutumaan tietyllä tavalla, mutta ehkä kuitenkin sen verran jotain tukholmalaistyyliä on olemassa, että ulkopuoliselle jää mielikuva yhdenmukaisesti pukeutuvasta massasta.

Omasta mielestäni esim. Helsingissä pukeudutaan hyvin yhdenmukaisesti unikkomarimekko-paolasuhonen -estetiikkaa tavoitellen. Mutta tietenkin tiedän, että se on vain vaikutelma, joka pikaisilla visiiteilläni jää päällimmäiseksi.

Anonyymi kirjoitti...

Jostain joskus luin (sori, en muista enää lähdettä), että yksi syy ruotsalaisten yhdenmukaiseen pukeutumiseen on vaatejätti H&M. Liekö totta, en tiedä. Olen silti itsekin huomannut ylenpalttista yhdenmukaisuutta naapurikansalaistemme pukeutumisessa. Ps. Naurettiin makeasti viime syksynä Jukan kanssa kun laskettiin Södermalmilla VAIN 10 min aikana ohi kävelleet Converset; tulos oli 38 paria. Auts.