9.9.2007

PUNK ROCK RUINED MY STYLE !

Rakas ystäväni tekee valokuvakirjaa lopputyökseen! Kunnon vanhoilla polaroid -kuvilla! Pääsin Max Headroomin kanssa mukaan!

7.9.2007

LÄHDELUETTELO KASVAA

From the world-renowned trendspotting duo who has predicted everything from metrosexuality to the growth of global brands come a new, enlightening look at the future. Based on intensive research and interviews as well as the authors´real-world and business experience in locations across the globe, this book yields surprising conclusion about everything from work (the end of permanent full-time employment) to sex (disappearing gender boundaries) to business ( the emergence of true one-to-one marketing and the birth on ´Chindia´). It is an essential reading for managers, marketers, and just about everyone else.

Marian Salzmanin ja Ira Matathian kirjoittama Next. Now.: Trends for the Future -teos pääsee opinnäytetyöni lähteisiin. Marian Salzman on esimerkiksi syyllinen metroseksuaali -termin olemassa oloon. Metroseksuaalihan on vaihdettu aikoja sitten überseksuaaliksi?!? Termit ovat jo vanhoja ja kuluneita, joten en viitsi edes ottaa kantaa noin typeriin nimityksiin. Oops! ..taisin jo ottaa! =)

Mutta uskon, että kyseinen kirja antaa monipuolisuutta ja väriä lopputyöhöni. Ja kirjahan on julkaistu viime joulukuussa, joten sisältö on vielä ajankohtaista.

Kuva ja synopsis amazon.com

6.9.2007

MUODIN MERKITYS MUUTTUNUT

Vietin iltaa rakkaan ystäväni kanssa eilen. Hän kysyi minulta, onko lopputyöni vaikuttanut siihen, mitä muoti merkitsee minulle. Olen itsekin pohtinut asiaa. Vuoden mittainen kiinnostus ja opiskelu trendien ennakoimisesta on muuttanut minua ja suhdettani muotiin.

Jo moneen kertaan hehkutettu Lontoon matkani opetti minua todella paljon. Tapaamani Trendstop.com edustaja antoi minulle rikasta tietoa mistä trendien ennakoimisessa on oikein kyse. Kaikki tämä tieto yhdessä mitä minä olen löytänyt on muuttanut sitä, mitä muoti merkitsee minulle.

Olen huomannut, että minun ja high-fashionin suhteesta on kadonnut se it-tunne. Muistan vielä viime vuoden Pariisin matkan ja vierailut merkkivaateliikkeissä. Olin ihan kananlihalla, kun astuin ensimmäisen kerran Dolce & Gabbanan liikkeeseen. Olin kuin pikkupoika karkkikaupassa. Tuo fiilis on kadonnut ymmärtäessäni paremmin trendien ennakoimista ja luomista. Vaatesuunnitelija on vain yksi osa muodin kulkua. On paljon ihmisiä, jotka spottaavat kaduilla mielenkiintoisia asioita. Nämä mielenkiintoiset asiat päätyvät trensianalyytikon käsiin ja siten trendiennustekirjoihin. Tämä kaikki luo ristiriitaisen käsityksen ja kadottaa sen it-fiiliksen.


Puhuimme ystäni kanssa siitäkin, että tuoko tälläinen intohimo trendeihin ja muotiin minulle paineita. Ei se tuo. Päivittäin selailen erilaisia Internet sivuja, jotka käsittelevät muotia, trendejä ja tulevaisuuden ennustamista. Lisäksi luen myös paljon lehtiä. Tätä tietoa analysoimalla saa kattavan kuvan mikä on pinnalla ja mikä ei. Joskus mietin kyllä ostaessani vaatteita, että voinko laittaa tämän päälle, kun se ei ole muodissa.
Jos kumminkin pitää jostain niin paljon ja joka ei nyt ole ihan muotia, pitää muilla asusteilla tai vaatteilla rakentaa asusta sesongin tyylisen.

Mutta onhan kulunut vuosi avannut minulle aivan mahtavan maailman! Tutustuminen ja intohimoinen halu tutkia trendien ennakoimista ja muotia antaa minulle päivittäin uusia haasteita, asioita ja tiedon rikkautta. Ja kulunyt vuosi on myös tuonut mahtavia uusia kasvoja ja ihmisiä S I L V E Rin elämään.

On ollut kiva huomata, että olen alkanut kiertämään enemmän kirpputoreja ja second-hand kauppoja. Ja sieltä löytyy nykyään yllättävän paljon! Tieto tulevista trendeistä auttaa löytämään mitä mahtavimpia löytyjä kyseisistä kaupoista. Ja jos tietää mikä on vaikka ensi kesänä in, niin ostaa sen kaappiin odottamaan!

Kuvat Nick Night / showstudio.com

MA MA SE, MA MA SA, MA MA COO SA

Sinun pitää olla tanssilattialla, kun tämä alkaa soida yökerhossa!
Rihannan futuristiset aurinkolasit rocks! Muutenkin tytön tyyli on parempi tässä videossa kuin edellisessä.

4.9.2007

DO IT LIKE BURBERRY PRORSUM

Ihastelin eilen Burberry Prorsumin F/W 07-08 mallistoa, missä pitkiin takkeihin oli yhdistetty vyö (kuvia alla).

Käväisin tänään pikaisesti Hämeenkadun UFFissa ennen töitä ja löysin alla olevan takin.

Onneksi kokeilin takkia päälle. Löytö on todella hyvässä kunnossa ja maksoin siitä vaivaiset 17,50 €!

Takki Arvotex Oy
Housut Levi´s
Valkoinen paita Absolut Joy
Liivi ja ruskeat ajohanskat Filippa K

Catwalk kuvat men.style.com

15/30 RESEARCH OY

Trendien ennakointi kurssi alkaa IADEssa ensi kuun lopulla. Kurssinjohtajana toimii Kati Hienonen Perhosvaikutus OY:stä. Kurssin vierailevien puhujien joukosta löytyy 15/30 Research OY:n toimitusjohtaja Markus Keränen.

"Me tunnemme nuoret. Tunnetko sinä?" kuuluu yrityksen slogan! Kyseinen firma on perehtynyt nuorisomarkkinoiden tutkimus- ja konsultointipalveluihin. Heidän päämääränä on tarjota asiakkkaillensa tietoa ja työkaluja nuorisomarkkinoinnin suunnitelun ja toteutuksen perustaksi. Firman erikoisosaamista ovat kokonaisvaltaiset nuorisomarkkinoiden tutkimukset ja trendien seurannat. 15/30 Research kertoo olevansa Suomen ainoa nuoriin erikoistunut tutkimusyritys.

Itselleni kolahti tieto trenditutkimusten työstämisestä. Niissä firma kartoittaa nuorten parissa nousevia trendejä. Tästä syystä 15/30 Research on erittäin mielenkiintoinen yritys Suomen maassa.

On erittäin tärkeää seurata ja ennakoida nuoria ja heidän kulutustottumuksiaan, mitä he laittavat päälle ja mistä asioista he ovat kiinnostuneet. Nuorten tutkiminen tulee vielä tärkeämmäksi lähitulevaisuudessa, kun suuri "eläkeläispommi" tapahtuu. Nuoret ovat tällöin suurin markkinakohde!

Nuoret ja katumuoti ovat erittäin mielenkiintoinen aihealue. Nuoret omaksuvat helpommin uudet ilmiöt ja kehittelevät uusien trendien tilalle uudempia villityksiä. Tästä syystä myös nuorten ja heidän elämäntapojensa tutkiminen on tärkeää.

Odotan vielä enemmän tulevaa kurssia IADEssa. 15/30 Research OY oli mielenkiintoinen löytÖ myös sen takia, koska olen koko kesän ajan miettinyt tulevaisuuden työpaikkaa. Valmistuminen on edessä ja sen myötä maailma avautuu eteen täynnä uusia mahdollisuuksia.

Kuva 1530.fi

3.9.2007

HUGO BOSS KENGÄT + TAKKI ? = PERFECT MATCH

Aloin pari päivää sitten kunnostamaan kenkiäni. Kenkälaatikoiden alta löysin pari vuotta sitten ostamani Hugo Bossin pitkät saappaat. Kengät on ostettu helsinkiläisestä Seven -kaupasta (kaupan merkkejä esim. Calvin Klein, Dsquared2).

Pidän kengistä yli kaiken! Saappaat ovat hyvät jalassa eikä samanlaisia tule hevillä vastaan. Pidin saappaiden kanssa polvien yläpuolelle ulottuvaa mustaa merimiestakkia viime talvena. Uskon, että niin pitkä takki täytyy vaihtaa lyhyempään ja päivittää se tähän sesonkiin. Päivittäminen tähän sesonkiin antaa anteeksi sen, että saappaat eivät ole niin muodissa enään! =)

Takki voisi ulottua vähän vyötärön alle? Siinä voisi olla kaksi nappi rivistöä? Musta tai tumman sininen..ei tumman sinistä..Musta! Tässä Burberry Prorsumin ehdokkaita:

Ensimmäinen takki on vähän liian väljä. Toinen takki voisi toimia, mutta se on aika pitkä. Vyö juttu kyllä olisi tätä sesonkia, joten lämpenen kyllä noinkin pitkälle takille. Kolmas takki saa kyllä pisteet kotiin jämäkkyydellään ja pituudellaan. Takki pitää olla kyllä musta. Takin kaulukset voisivat olla kumminkin korkeammat miettien Suomen talvea. Ja jos löytäisi vielä takin, missä olisi kaksi halkiota takana.

Kovat ovat vaatimukset, mutta kuun lopussa lähdetään Tukholmaan. Jääköön takin ostos odottamaan matkaa!

Kuvat men.style.com

LAPLAND MAGAZINE - SPONSORED BY LUHTA ?

Eikö kansi houkuttelekin ostamaan kyseisen Lapland -lehden? Todellakin! Aloitin viikkoni tavalliseen tapaan aamupalalla Hämeenkadun Coffee Housessa (S I L V E Rin aamupalaan kuuluu croissant creme bonjour -levitteellä ja mozzarellaa väliin).

Olen ollut tietoinen tästä lehdestä, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun ostin sen. Lehti käsittelee matkailua, urheilua, muotia ja designia. Aloin lukemaan lehteä aamupalan lomassa. En päässyt kannesta pitemmälle, kun ensimmäinen huvittava asia tuli eteen.

Lapland -lehti elää mainoksilla. Tämä on ymmärrettävää, jos lehteä painetaan sekä venäjänkielellä että kiinankielellä. Mutta tuo sponsored by Luhta -tarra on kyllä aika korni.

Ja sponsorin olisi voinut huomata heti seuraavilla viidellä aukeamalla:


Lehti saa plussaa mahtavista muotikuvista. Future of Fashion 2008 A Space Odyssey -kuvat on ottanut Kira Gluschkoff ja stylistina on toiminut Nina Nuorivaara. Kyseiset muotikuvat ovat erittäin uskaliaita ja poikkeavat rikkailla rekvisiitan käytöillä suomalaisista muotikuvista.
Yllä olevan vaatteen valmistajaa ei ole vaikea arvata... =)

...sama vaate toistuu pari sivua myöhemmin... alan miettimään kyllä, että on tainut olla vaativa sponsorointi sopimus... En ainakaan luule, että Luhdalta olisi vaatteet loppu...

Ja kun on kyse muotikuvista ja vaatteista, taitaa olla aika paha moka laittaa sama vaate kahteen kertaan näytille!

Seuraava numero ilmestyy helmikuussa 2008. Saamme silloin tutustua kesäiseen Lappiin!

2.9.2007

HORSEDELICIOUS!

Kun Madonna (alla) ja Dsquared2 (viereinen kuva) tekivät sen tällä tyylillä noin vuosi sitten, Suomi seuraa perässä vasta nyt! Uusin Trendi -lehti ottaa inspiraatiota hevosista 56 tyyliavainta -jutussa.

Internet on yksi syy miksi trendien ennakointia pitää tehdä. Luulisi jo, että trendit ja muoti-ilmiöt kulkisivat nopeammin tänne Suomeen. Ja mikä sen parasta, muotiblogit ovat osa edelläkävijyyttä. Bloggaajat seuraavat trendejä, muotia ja ilmiöitä erilaisista lähteistä ja kirjoittavat niistä blogeihinsa.

Muotiblogin pitäminen on myös kannattavaa. Uskon ainakin niin! Web 2.0 ongelmana tulee olemaan se, että ansaintalogiikka kääntyy päälaelleen. Yritykset ja firmat mainostavat tuotteitaan esimerkiksi irc-galleriassa. Siellä käy päivittäin paljon ihmisiä. Ongelma on vaan se, että ihmiset eivät jää sinne kuluttumaan aikaa. Tällöin myös mainostajan "tyrkkymainos" ei saa tarpeeksi huomiota. Missä ihmiset sitten viihtyvät? Blogeissa ja itsetuotetuissa yhteisöissä. Ja kohderyhmä on erittäin tarkasti kohdennettavissa! Luulenpa niin, että firmat ja yritykset alkavat kohta kolkuttelemaan yksityisten pitämiä blogeja ja yhteisöjä!





Mutta asiasta mikroaaltouuniin ja takaisin hevosiin....innostuin myös ottamaan ohjat käsiini eilen illalla, kun oli tarkoitus lähteä drinkille hyvien ystävien kanssa. Tässä tulos:


Valkoinen kauluspaita H&M
Musta liivi Jack & Jones
Bäkit/pillit farkut Lee Jeans
Ruskea vyö Dsquared2
Satiininen nauha ompelukaupasta

Kuva men.style.com

1.9.2007

KULUTUSTOTTUMUKSET

Helsingin Sanomien Kuukausliite tarjoaa syyskuulle asiaa vaatteista ja muodista. Kuukausiliite on uhrannut oikein 4 aukeamaa tyttöjen pitämille muotiblogeille. En lähde kommentoimaan erityisemmin Joanna Palménin kirjoittamaa artikkelia tytöistä ja heidän blogeistaan, mutta yhteen asiaan haluan ottaa kantaa.

"Pysähdytäänpäs nyt vähän kauhistelemaan. Lapsen ostolakko säästää 40 € päivässä, ja lapsilisät hujahtavat designvaatteisiin Nykyteinin ylläpidon täytyy olla vanhemmille aivan tolkuttoman kallista!"

Näin kirjoittaa Joanna Palmén kuulleessaan, että tyttö ostaa parilla sadalla eurolla vaatteita design-vaatekaupasta.

HYVÄ! että ostaa vaatteita! Ja design-sellaisia! Eikä alkoholia tai tupakkaa! Kirjoittaja yrittää nyt pullistella asiaa liikaa! Joskus oikein ärsyttää, kun kirjoittajat ja journalistit yrittävät viimeiseen asti luoda kohua! Kirjoittajan pitäisi oikein hurrata sen myötä, että rahat menivät vaatteisiin eikä alkoholiin!

Asiasta muihin astioihin. Minulta usein myös tivataan, mistä minulla on varaa ostoksiini. Olen kyllä opiskelija, mutta olen tehnyt kouluni ajan töitä siinä ohella. Tämä vuoden alusta olen työskennellyt esimiestehtävissä kuukausipalkalla. Opintotukea en ole kyllä nostanut yli vuoteen - Adios Olivos! Ja valmistun opinnoistani ajalla ja voin kyllä todeta vielä, että aikast hjuvin! Ja viimeiseen Lontoon matkalleni keräsin rahaa puolisen vuotta! Aina voi miettiä mihin sitä rahaa käyttää ja miten sitä voi säästää. Itse en ainakaan polta, joten laitan senkin summan kuukaudessa vaikka uusiin farkkuihin!

Olen itse ostanut vaatteeni 16-vuotiaasta lähtien. Olen aina ollut sitä mieltä, että jos itse tienaat, saat myös itse käyttää ne! Ja uskon, että nuoret ja vähän vanhemmat osaavat käyttää rahansa järkevästi.

Olen myös sitä mieltä, että rahalla ei saa tyylitajua. Vaikka ostaakin merkkituotteita, ei välttämättä näytä hyvälle. Tarkoitan sitä, että vähemmälläkin budjetilla saa aikaan ihmeitä. Pitää vaan osata hyodyntää erilaiset kaupat luodessaan itselleen asuja.

Muotiblogeista on kirjoitettu myös uudessa Trendi-lehdessä.