Viimeinen vuosi on siis alkanut ja olen työstämässä opinnäytetyötäni. Ensimmäinen palaveri vastuuopettajani kanssa on myös suoritettu. Fiilikset ovat erinomaiset.
Olen viime kevään seminaarityön jälkeen työstänyt aihettani eteenpäin. Lontoon matkani opetti minulle paljon. Opin, miten konkreettisesti trendien ennakointi tapahtuu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki on opittu. Paljon on vielä edessä. Enkä usko, että kaikkea voi oppiakkaan.
Lähdin avaamaan trendin ennakointia, syntyä ja kulkua seuraavilla kuvilla. Lähteinäni ovat olleet Ana Nuutisen Edelläkävijät ja Malcolm Gladwellin Leimahduspiste.
Oletamme, että trenditoimistossa työskentelevä trendianalyytikko saa käsiinsä trendspottaajien ottamat valokuvat.
"The importance of the past and present in order to understand the future"
Trendianalyytikko analysoi kuvia yhdistäen tiedon menneestä, nykypäivästä ja mahdollisuuden mitä tulevaisuudessa voisi olla. Tähän tietoon vaikuttaa myös moni muu tekijä kuten esimerkiksi yhteiskunnan tila ja poliittiset tekijät. Analysoimalla, haistelemalla ja tutkimalla trendianalyytikko saa aikaan heikon signaalin..

..jonka
tekijä (muotoilija, vaatesuunnittelija, sisutusarkkitehti) saa käsiinsä trendiennustekirjan välityksellä. Tekijä luo oman näkemyksensä ja esittelee teoksiaan yleisölle.

Malcolm Gladwell kertoo Leimahduspiste -kirjassaan, että alkukantaisimmalla viestintävälineellä, viidakkorummulla, saadaan aikaan
viestin kulkeminen ihmisten joukossa. Parhaimmassa tapauksessa
viesti lähtee kulkeman kuin epidemia.

Malcolm Gladwell luo myös kirjassaan kolme ihmistyyppiä, jotka edesauttavat
viestin kulkemista ja välittymistä. Parhaimmassa tapauksessa
viestistä muodostaa ilmiö. 3 ihmistyyppiä ja heidän luonteensa ovat kuin markkinointikeinoja. Yksi tietää
viestin ja osaa kertoa siitä. Toinen heistä osaa myydä
viestin. Kolmas henkilö on erittäin sosiaalinen ja tuntee ihmisiä.

Gladwell kiteyttää viidakkorumpuepidemian seuraavaan:

Tässä oli mietiskelya opinnäytetyöni rakenteesta ja siitä mihin suuntaan se on menossa. Olen myös menossa marraskuussa järjestettävään
trendien ennakointi workshop-koulutukseen Suomen taideyliopistojen koulutus- ja kehittämisinstituuttiin. Kouluttajana toimii
Kati Hienonen Perhosvaikutus Oy:stä. En malta odottaa!! =)
3 kommenttia:
Mikä susta tulee isona?
Anonyymi:
Ensi keväänä valmistun (toivottavasti) medianomiksi. Olen mediatuotanto linjalla Tampereella Taiteen ja viestinnän osaamiskeskuksessa.
Ja toivottavasti musta tulee myös onnellinen ja tyytyväinen siihen mitä olen saavuttanut! =)
Erittäin mielenkiintoista luettavaa!
Lähetä kommentti